بررسی تجلی باورها در طراحی فرش با نقش باغ

پایان نامه
چکیده

چکیده باغ سرچشمه تعدادی از نقوش ایرانی است که معروفترین آنها قالی های باغی است. نفوذ و گسترش مضمون باغ در هنر ایرانی به حدی است که ناگزیر می بایست نمود باورها و اعتقادات را در شکل گیری طرح اولیه آن سهیم دانست. اندیشه اصلی در احداث باغ های اولیه بر مبنای نباز فطری انسانها مبنی بر وصول به جایگاه ابدی و ازلی یعنی بهشت برین بوده است .این باور موجب احداث معابد و پرستشگاههای اولیه در کنار محوطه ای باغ مانند در کنار آب روان گردید و در اعصار بعد امامزاده ها،بقاع،آرامگاههاوسایر اماکن مذهبی نیز در همین راستا در محوطه های باغ مانند بنا گردیدند. در پیشینه تاریخی سرزمین ایران احداث باغ به دوران های پیش از اسلام باز می گردد،اگر چه پس از اسلام باغ ها در نقاط مختلف و به اشکال متنوع اجرا گردیدند،اما الگوی محوری آن از همان طرح اولیه و به عصر هخامنشیان باز می گردد. این الگوی اصلی از طرح چهار باغ وقرار گرفتن حوض در مرکز باغ با انشعاباتی چند می باشد که در راستای آبیاری باغ بوده ودر طول این محورها و انشعابات ،درختان کاشته می شوند.باغچه های مربع شکل که دارای بوته هائی از گل ها و سایر گیاهان تزئینی است،از دیگر طرح های باغ می باشد. اجزا ونقوش اصلی طرح باغ به همراه سایر عناصر نظیر ماهی ها ،مرغابی ها ودیگر پرندگان وحیوانات به درون اجزاءمتن قالی راه یافته و باغ –فرش ها را به عرصه طراحی فرش آوردند. در پژوهش حاضر به اولین قالی که با مضمون باغ بافته شده ونیز ادامه روند بافت طرح که از دوره صفویه به بعد می باشد ،پرداخته شده است.مفهوم ودرونمایه این طرح دارای بنیان هائی است که ریشه در اندیشه و تفکرات فلسفی ومعنوی و باور های اجتماعی ایرانیان دارد.ارتباط اجزاء باغ ایرانی با نقوش به کار رفته در قالی باغی و ارتباط این طرح با سایر هنرهای قلمرو هنر های سنتی ،از دیگر موضوعات این پژوهش می باشد.فرضیه اصلی پزوهش بر مبنای ارتباط نقش در قالی ایران و طرح باغ های ایرانی است.روش پژوهش علی مقایسه ای-همبستگی می باشد ونمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای است،که از هر دسته از آثار در هر حوزه چند نمونه انتخاب شده است.جامعه آماری در این رساله شامل تمام قالی های دارای نقش باغ که قابل دسترسی در کتب فارسی و لاتین و نیز طرح های موجود درموزه فرش ایران می باشد.نتیجه بدست آمده اینکه ،طرح باغ های ایرانی با طرح فرش های باغی دارای رابطه می باشد ومضمون هر دو ریشه در تفکرات فلسفی و معنوی ایرانیان دارد.این طرح پس از راه یابی به طرح قالی منشاءبرخی از طرح ها نظیر قاب-قابی گردید و مضمون آن الهام بخش طراحان در طراحی قالی با نقش های شکارگاه و محرابی باغی گردید . واژه های کلیدی:قالی ایران ،نقش باغ،طرح باغ.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

اثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...

متن کامل

اثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...

متن کامل

گفتمان باغ در فرش صفوی

Regardless of its architectural features, garden is one of the key concepts in Persian art history from the ancient times to the Islamic period with a significant role in different arts, especially in architecture, from conceptual, formal and also contents-based points of view. The main aim of this research is a comprehensive study of garden concept and its significant role in Safavid art an...

متن کامل

تجلی نمادین اعداد در فرش دستباف

Carpet is one of the Iranian arts that is shaped in direct interaction with designers and weavers and therefore is a visual expression of their beliefs and ideas. This statement of beliefs, originates from the artist’s mentality influenced by culture, customs and religious teachings of society which is then traced on the vertexes of the carpet in different arrays and in the form of variou...

متن کامل

فرش باغی»: از نقش «فرشی از عرش» تا طرح «عرشی بر فرش» (بررسی تطبیقی مفهوم تمثیلی بهشت در فرش با باغ ایرانی)

Iranian carpet has an allegorical and symbolic sense of heaven and heaven-like gardens which is similar to the descriptions in the Holy Qoran, yet the existing plans and sketches in heaven-like carpets are proportionate to Iranian garden’s design and architecture (especially the Char-Bagh) in the way that it draws an everlasting picture of infinite world and heaven gardens in this world. ...

متن کامل

گفتمان باغ در فرش صفوی

باغ، فارغ از شکل معمارانۀ آن، یکی از مفاهیم کلیدی در تاریخ هنر ایران از دوران باستان تا عصر اسلامی به شمار می آید؛ به گونه ای که در شکل دهی به فرم، مضمون، موضوع و محتوای بسیاری از آثار هنری در هنرهای مختلف، از جمله معماری این سرزمین، نقشی محوری و تعیین کننده داشته است. هدف پژوهش حاضر بررسی این مفهوم و جنبه های تعیین کنندۀ آن در هنر و فرهنگ دورۀ صفوی است. مسئله این است که باغ در جایگاه مفهوم فکر...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023